Tyrkiet har forbudt adskillige sociale medier at bringe annoncer, fordi de har undladt at ansætte lokale repræsentanter, ifølge den tyrkiske statstidende.

I oktober sidste år trådte en ny lov i kraft, og den lov påbyder sociale medier med over en million daglige besøg i Tyrkiet at ansætte en lokal repræsentant.

Som led i loven har Tyrkiet hidtil idømt bøder på 40 millioner tyrkiske liras (5,43 millioner dollars) til sociale medieplatforme, der ikke opfyldte kravet. Efter bøderne er reklameaktiviteter blevet forbudt, og i de sidste to faser vil platformene få begrænset båndbredden med først 50 % og dernæst op til 90 %.

Hvis de sociale medier udpeger lokale repræsentanter, vil 75 % af bøden blive frafaldet, og reduktionen af båndbredden vil stoppe.

Ifølge statstidende, vil tyrkiske reklamer ikke kunne blive bragt på Pinterest, Twitter og Periscope. Hvis de overtræder forbuddet, vil de kunne blive pålagt en række afgifter.

Populære sociale medier Facebook, LinkedIn, YouTube, TikTok, VK og DailyMotion har indvilget i at udpege lokale repræsentanter.